Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor

Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22

Del 2, med EC 63 mot Budapest

Resan fortsätter.

Till München hade vi tagit oss..

..från Köpenhamn med EN 483 "Hans Christian Andersen" under natten.

black
Ankomst München vid niotiden på morgonen. Någon gång under natten hade denna österrikiska Taurus hängts framför vår tyska 101:a som det var nedtaget på vid ankomsten.

Efter att ha inhandlat frukostmatsäck, och konstaterat att München är avsevärt dyrare än Berlin med omnejd, styrdes stegen mot EC 63 till Budapest. Avgång 09.28, en halvtimmes bytestid.

Tysk 101:a som dragare..

..österrikiska sittvagnar..

..och en Ungersk restaurangvagn. För denna sju och en halv timme långa resa hade två Europa-Spezial biljetter för 39 € (om jag kommer ihåg rätt) bokats.

Ungerska restaurangvagnar håller jag för bland de bästa i Europa. Till lunch testades naturligtvis dess förmågor.

black
Ungersk gulaschsoppa tyckte jag verkade passande. En enkel anrättning, men naturligtvis i porslinstalrik, riktiga bestick och ett glas med rätt påskrift för den serverade ölen (Obs. att den heter Budweiser Budvar här utan att amerikanerna lyckas stämma humlen av dem. Budweiser är f.ö. det enda kvarvarande statliga bryggeriet i Tjeckien.).

Budweiser

Tio minuters uppehåll och riktningsbyte på Wien Westbahnhof. Här fick vi ett österrikiskt Tauruslok i den nya framänden.

black
Ordergivning i Wien. Sedan bar det utan vidare formaliteter iväg över till Ungern via Hegyeshalom.

Ungersk avgång... Hela vägen mellan gränsen och Budapest pågick upprustningsarbeten.

Strax före fem var vi framme på Keleti Palyaudvar i Budapest.

black
Numera görs inget lokbyte vid gränsen utan tvåströmslok körs genomgående. Det var bättre förr. Eller också inte...

En station med Metron samt en kort promenad från Keleti Pu hittade vi vårt vandrarhem samt Statstjänstemannen, Järnvägsingenjören och Konsulten som ankommit hit med flyg från Stockholm något före oss. Ett dygn snabbare och någon hundralapp billigare, men mycket tråkigare...

Sen var det dags att ge sig ut och ta en titt på stan i regnet, samt till stationen för att köpa biljetter för morgondagens resor.

black
På torsdagsmorgonen var det betydligt bättre väder när vi tog en promenad längs Teréz Körút, en av de pampiga ringgatorna där de tunga (250 000 resande/dygn!) spårvagnslinjerna 4 och 6 går.

På dessa två linjer kör man de nya, och ordentligt långa (54 meter), Combino vagnarna. Här är vi vid det oktagonformade torget Oktagon. Om man går..

..ned en våning hittar man Millennium metron öppnad så tidigt som 1896. Banan har en mycket låg lastprofil och vagnar därefter... Men vi åkte inte med den utan tog spårvagnen bortåt Keleti Pu istället.

black
Dagen ägnades sedan år en tågutflykt, men mer om det nästa gång.